Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.Gevolgde procedureOvereenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse en heeft de politie Eenheid Den Haag positief geadviseerd.Doelstelling(en) van dit besluit•het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;•het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;•het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.Overwegingen•Op 27 januari 2022 heeft de gemeenteraad de laadvisie “Opgeladen naar 2030” vastgesteld (Gemeenteblad Pijnacker-Nootdorp, 4-2-2022, nr. 47843). Het tijdig realiseren van voldoende laadinfrastructuur is noodzakelijk om de gewenste transitie naar duurzaam, elektrisch vervoer te faciliteren. We vinden dat laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van elektrisch vervoer.•Onderdeel van de laadvisie is dekkend netwerk van openbare laadinfrastructuur. We willen dat er voor iedere bewoner met een elektrische auto, maar zonder eigen parkeerplaats, binnen 200 meter loopafstand een openbare laadvoorziening is. We leggen de hoeveelheid benodigde laadplaatsen en locaties zo veel mogelijk vooraf vast op basis van de prognoses voor elektrisch rijden. Dit doen we bij voorkeur in een verzamelverkeersbesluit. Het meest recente verzamelverkeersbesluit is genomen in 2020 met 250 locaties tot en met 2025 (Staatscourant, 17-12-2020, publicatienummer 66260). •De gemeente heeft een concessieovereenkomst met het bedrijf EQUANS dat op aanvraag van gebruikers van elektrische auto’s of op aanvraag van de gemeente openbare laadpalen mag plaatsen en exploiteren. Dat mag alleen op de door de gemeente aangewezen locaties. •In het verzamelverkeersbesluit van 2020 zijn geen laadlocaties voor de nieuwbouwwijk Tuindershof opgenomen. In 2022 heeft het college een verkeersbesluit genomen voor oplaadplaatsen in fase 1A en 1C van Tuindershof (Gemeenteblad, 4 oktober 2002, nr. 438814). Op grond van het laadbeleid is het noodzakelijk dat er ook in de rest van de wijk voldoende openbare laadmogelijkheden gereserveerd worden. Daarom nemen we een aanvullend verkeersbesluit. •Op grond van verwachte groei van het aantal elektrische auto’s tot 2030 willen we 2,5% van de parkeerplaatsen in Tuindershof reserveren voor opladen. De diverse oplaadplaatsen worden pas in gebruik genomen als er op dat moment concrete laadbehoefte is op grond van aanvragen voor een laadpaal of intensief gebruik van bestaande laadpalen.•De gemeente wil de gereserveerde laadlocaties vastleggen tot en met 2030. Vóór het aflopen van deze periode zullen we de plankaart van de hele gemeente actualiseren en een nieuw verkeersbesluit nemen. Gereserveerde laadplaatsen die dan nog niet in gebruik genomen zijn, worden daarbij opnieuw bekeken op verwachte vraag en locatiekeuze.Gelet op het bovenstaande,Besluiten wij:1.tot het aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locaties (zie ook afbeelding 1):1.Fresiatuin, Pijnacker, achter Begoniatuin 197, 4 parkeerplaatsen;2.Astertuin, Pijnacker, parkeerterrein ter hoogte van Astertuin 3, 4 parkeerplaatsen;3.Anthuriumhof, Pijnacker, parkeerterrein eerste zijstraat rechts, 2 parkeerplaatsen;4.Gerberahof, Pijnacker, naast huisnummer 6, 2 parkeerplaatsen5.Leliehof, Pijnacker, naast huisnummer 5, 2 parkeerplaatsen6.Tulpenhof, Pijnacker, naast huisnummer 7, 2 parkeerplaatsen;2.daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en de parkeerplaatsen indien mogelijk te markeren met een wit kruis en e-tegel in het wegdek;3.de opschortende voorwaarde toe te passen dat het verkeersbesluit per locatie en parkeerplaats pas wordt uitgevoerd op verzoek van de concessiehouder bij een aanvraag van nieuwe gebruikers of bij intensief gebruik van bestaande oplaadplaatsen, tot het aangeven maximum plaatsen per locatie;4.dat indien na 31 december 2030 nog geen uitvoering is gegeven aan een oplaadplaats onder besluitpunt 1 door het plaatsen van de onder besluitpunt 2 genoemde borden, het desbetreffende deelbesluit voor deze oplaadplaats vervalt.Afbeelding 1 - oplaadlocaties Tuindershof oost, PijnackerInwerkingtredingDit verkeersbesluit treedt in werking direct na publicatie in het digitale Gemeenteblad.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Pijnacker. Bekijk alle Bekendmakingen pijnacker in .
Deel dit bericht:
Redactie Pijnackerkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Pijnackerkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Pijnacker.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Pijnacker via Pijnackerkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Pijnackerkrant.nl.
© Pijnackerkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.